Har ditt barn börjat skolan? Ta tempen på hur det går! 

När förskoleklassåret har varit igång i några veckor eller månader kan det vara klokt att stämma av lite hur det går för ditt barn. Här hittar du råd om sådant du kan tänka på en bit in på läsåret och vad du kan göra om det inte känns helt hundra. 

barn i skolan

Artikelinnehåll Att ha börjat skolan är ett stort steg 3 saker att tänka på efter skolstart  Ps. Passa på att prata om dagen Om det inte känns helt hundra

Att ha börjat skolan är ett stort steg Man har ofta koll på förberedelserna inför att börja skolan: skaffa ryggsäck, hälsa på i nya klassrummet, prata om allt spännande som ska hända. Sedan är terminen igång och det är lätt att glömma av att kolla läget – hur går det egentligen i skolan? Är det något som behöver ändras?  Genom att hålla ett öga på ditt barn under hösten, och kanske till och med aktivt stämma av hur det är, kan du hjälpa till att se till att skolgången är på rätt spår. Då är det lättare att finjustera vid behov och peppa ditt barn till ett härligt läsår. 

💙 Appen för småbarnsföräldrar Gå föräldrakurser, följ ditt barns utveckling, sök sjukvård och spara ditt barns tillväxt - allt i en app!

3 saker att tänka på efter skolstart

1. Njut av ett vilsamt höstlov Tänk så mycket nytt det är att ta in under terminens första veckor. Man ska träna på att sitta i bänken, följa ett schema, förstå sig på bokstavskrumelurer och lära känna nya kompisar. Då är det kanske inte konstigt att många barn i förskoleklass eller lågstadiet är riktigt trötta när höstlovet kommer.  Passa på att göra något lugnt under lovet för att samla på lite ny energi – kanske känns det bättre med vandringar i skogen eller utflykter i närmiljön än invecklade resor och fullspäckade aktivitetsdagar.  Ni kommer också långt på lite extra mys där hemma, så att ditt stora skolbarn får chansen att vara lite liten ett tag. Låt barnet krypa upp i soffan bredvid dig för att kolla på film eller läsa bok, så skapas det automatiskt utrymme för att prata om det är något som barnet funderat på. 

2. Det sociala ordnar sig Det sociala känns ofta viktigt för föräldrar. Man vill att ens barn ska hitta bra kompisar och ha någon att vara med på rasterna. Det är också en stor del av pedagogernas arbete, att hjälpa barnen hitta varandra och vara bra kompisar. För pedagogerna är detta ett löpande arbete, och ibland tar det lite tid för läraren att få ihop gruppen eller att lära känna de olika elevernas behov och styrkor. Om det är tidigt på terminen och du tycker att ditt barn inte riktigt kommit igång med nya gänget, våga backa lite och ge både ditt barn och pedagogen tid att landa i det nya.

💡 Det här kan jag redan Samma princip som för det sociala gäller för det pedagogiska lärandet. En del barn kan redan bokstäver eller enkel matematik och har sett fram emot att i skolan får man sig något komplicerat hela tiden. Det kan ta ett tag innan läraren har fått översikt på vad olika barn kan och kunnat anpassa lärmiljön efter olika barns förutsättningar. 

3. Låt dem visa vad de kan I förskoleklass får man göra mycket själv. Man klär av och på sig och äter självständigt med kniv och gaffel. För en del barn – eller hetsade småbarnsföräldrar som snörat skorna för att det är bråttom – kan det här bli en utmaning. Stötta ditt barn i sin självständighet genom att ge barnet lite tid och, framförallt, tillit. Uppmuntra barnet att hänga upp sina kläder hemma, duka av från middagsbordet, eller träna på att knyta skorna. Låt barnet välja sina kläder eller packa ryggsäcken. Ju mer ditt barn känner att du som förälder litar på att barnet kan, desto mer kommer barnet kliva upp och faktiskt kunna.

Barn i förskola

Ps. Passa på att prata om dagen För dig som förälder kan det kännas som att du inte riktigt vet vad som händer i skolan, mer än att allt gick bra eller att “vi ritade”. Ibland krävs det lite mer utrymme och en extra puff för att få lite mer insikt i hur det går. Gör en grej av att regelbundet prata om hur ni har haft det under dagen, kanske vid hämtning eller middag. Se till att det är en lugn stund. Du kan också berätta om hur din dag har varit. Poängen är att skapa ett utrymme där man på ett kravlöst sätt kan nämna både sånt som är roligt och sånt som är lite svårt, som man kanske annars drar sig för att berätta.

Fantasifullare frågor  “Hur var din dag?” möts ofta av ett “bra”, och sedan är det inte mer med det. Våga testa olika, mer specifika frågor, såsom: Vad var roligast idag?  Vad gjorde du på första rasten?  Vad var det sista ni gjorde innan ni sa hejdå? Vill du veta vad som fick mig att skratta idag på jobbet? Ni kan också bestämma att ni alltid frågar samma sak om det känns roligt, så blir det lättare att komma igång med ett svar som leder till längre utläggningar. 

Barnets pedagoger är nyckeln Lärarna i skolan har också som uppdrag att kommunicera med föräldrar och berätta hur det går. De blir ofta nyckeln som hjälper dig förstå hur det är i skolan.  Läs veckobrevet om ni får ett sådant  Dyk in en längre sväng på fritids eller skolan någon gång under terminen för att se hur det är  Passa på när du har tid någon gång att snacka lite extra med läraren vid hämtning eller lämning  Bonustips: lär känna andra föräldrar så får du bättre uppfattning om vad som händer på dagarna och sådant som deras barn tagit upp (det är dessutom ett bra sätt att träffa nya kompisar själv!)

Om det inte känns helt hundra Ibland känns det inte kanonbra – för föräldrar eller för barn – med skolan. Det kan vara att barnet känner sig ensamt, tycker det är för lätt eller svårt med skolämnena, eller kanske att barnet inte vågar uttrycka sina behov till läraren. För yngre barn är det ofta svårt att sätta ord på vad som känns motigt. Det behöver inte vara en stor sak eller bli ett omfattande problem. Ibland kan det räcka att uppmärksamma vad som händer och hur barnet mår, samt att flera vuxna i barnets vardag har lite extra koll och hjälper till att stötta. Du kan testa att:

  • 1Prata med barnets lärare som första steg. Läraren är din bästa bundsförvant vad gäller att ha koll på barnets vardag och stötta i skolan. 
  • 2Fråga barnet regelbundet hur det är i skolan och ge tillfällen för att prata om både bra och dåligt, gärna när ni leker eller gör annat. Ju mer kravlöst utrymme det finns att prata, gärna när det inte är akut, desto lättare blir det för barnet att uttrycka sina olika känslor.
  • 3Ställa samma fråga om hur det är vid flera olika tillfällen. Ofta kan det ta ett tag innan barn känner sig trygga att prata om något som är lite jobbigt.
  • 4Bjuda in andra viktiga vuxna i barnets liv. Det kan vara lättare för barnet att berätta om något svårt för en mor/farförälder eller familjevän.

🌱 Lär dig mer om ditt barns utveckling  I Knodds kunskapsprogram lär du dig att förstå ditt barns hälsa, utveckling och beteende med barnspecialisternas praktiska råd om hur du bäst hjälper ditt barn längs vägen.

Författare:

Cajsa LandinRedaktör

Senast uppdaterad

1 oktober 2024

Läs mer

Barn i förskola
Vab eller förskola? En lathund till enklare föräldrabeslut 
Om mobbning i förskolan 
bebis med ögoninflammation
Får man gå till förskolan med ögoninflammation?
Se alla artiklarna
Barnsjuksköterska i mobilen