Allt du behöver veta om hur barn lär sig läsa
Att lära sig läsa är att öppna dörren till en helt ny, spännande och oändlig värld. Inte konstigt då att barn gärna själva vill lära sig. Men hur går det till när barn ska lära sig läsa? Här är allt du behöver veta, från bokstaven A till det var en gång…
Artikelinnehåll Hur går det till när man lär sig läsa? Olika metoder för att lära sig läsa Det kommer, det kommer Läslusten är nyckeln Så hjälper du ditt barn att hitta läsglädjen Varför är högläsning så bra?
Hur går det till när man lär sig läsa? Att barn lär sig läsa är nästan lite av ett mirakel. Från att ha tuggat på bebisböcker och så sakteliga börjat förstå att krumelurer symboliserar ljud, till att plötsligt låsa upp dörren till hela sagovärldar, det är ett stort steg för barn.
✨ Lär dig mer om ditt barns utveckling I Knodds kunskapsprogram lär du dig att förstå ditt barns hälsa, utveckling och beteende med barnspecialisternas praktiska råd om hur du bäst hjälper ditt barn längs vägen.
Så hur går detta mirakel till? För de flesta barn följer det en tydlig utveckling som börjar redan när du läser godnattsaga vid spjälsängen.
- 1Lekläsning. Precis som när ditt barn babblade med stor inlevelse innan det kom ut några ord börjar barn med att låtsas läsa. Barnet kanske håller i boken, berättar sagor, eller på andra sätt härmar dig när du läser för barnet.
- 2Låtsasläsning. I fyra till femårsåldern har barnet bättre koll på att boken representerar något och att man läser på ett visst s ätt (läsa vänster till höger, bläddra höger till vänster). Barnet börjar intressera sig för fenomenet “ord” överlag.
- 3Runt fem till sex börjar barnet känna igen sitt eget namn och även vanligt förekommande ord, såsom på skyltar. Barnet kan dock inte läsa orden utan känner igen bokstäverna i just den sammansättningen och sammanhanget, som en bild (STOP på stoppskylten, eller COOP i butiken).
- 4Nästa steg är insikten att bokstäverna representerar ljud – och att flera bokstäver tillsammans innebär att de ljuden slås ihop. Barnet känner igen flera bokstäver och kan börja ljuda och läsa högt (T-A-R, t-ar, tar). Det här kräver mycket träning.
- 5Det sista steget, som sedan vidareutvecklas under en lång period, är att automatisera den här avkodningen av bokstävernas och därmed ordens ljud. Ju mer det automatiseras, desto mer kan barnet fokusera på ordens och berättelsens innehåll, i stället för att tänka på varje ord. Det blir lättare att läsa längre texter och enklare böcker.
Att “knäcka koden” som det ofta heter är det stora klivet in i att kunna läsa. Det är det som sker när barnet förstår att ord sätts ihop av ljud och att bokstäver och bokstavskombinationer skapar samma ljud.
Olika metoder för att lära sig läsa Det läggs fram olika teorier om den bästa metoden för att lära sig läsa. En del strategier går ut på att man kopplar ihop sammanhanget mellan ord och bild. Det blir som att barnet tränar in ett bildminne som man kan utantill, innan man förstår delarna. Andra använder färger eller fysiska föremål för att memorera ord. Forskningen tvistar fortfarande om vad som är bäst. För barn utan läs- och skrivsvårigheter brukar det i slutändan lösa sig oavsett metod. Den metod som fungerar för de flesta och som kan kombineras med andra strategier kallas ofta för syntetisk läsning, eller ljudning:
- 1Barnet lär sig koppla en viss bokstav eller bokstavskombination till ett visst ljud
- 2Barnet kopplar ihop bokstävernas flera ljud till ett och uppfattar det som ett ord
- 3Till slut sätts orden ihop till meningar och förståelse för innehållet
Det kommer, det kommer Oavsett i vilken takt det sker – och vilken metod man kanske använder – så kommer läsförmågan till slut. Man kan testa olika metoder, men i slutändan är det regelbunden träning och att det är roligt som hjälper barnet att nöta in färdigheten så att den löper på av sig själv.
💙 Stressad? Det är lätt att känna sig stressad över vad barn ska kunna i vilken ålder. Du som förälder behöver inte ha lärt ditt barn läsa innan det är dags att börja skolan. Forskning visar dock att de barn som kan känna igen bokstäver och har en förståelse för vad de innebär – att bokstäver representerar ljud och att ljuden blir till de ord som barnet redan använder – har starkast läsförmåga när de når tredje klass. Det är grunderna och nyfikenheten som hjälper när skolan väl träder in, med andra ord.
Läslusten är nyckeln Det forskare är överens om när det kommer till att lära sig läsa är att det måste grundas i en läslust och ett intresse. Att bli bra på att läsa kräver mycket tid – och för att lägga mycket tid på något ska man tycka att det är roligt och spännande. Här spelar barnets vuxna en viktig roll. Det kan handla om att ge barnet tillgång till läsmaterial som passar barnets intresse, att ge tid under dagen för att läsa, eller bara att uppmuntra barnets nyfikenhet, oavsett om det handlar om bokstäver på ett papper eller att prata om saker ni ser på promenaden hem från förskolan. Barn behöver träna på att läsa långt utöver skoltimmarna. Så även om ditt barn är i skolålder är det viktigt och bra att du fortsätter ge ditt barn tillfälle att läsa.
Så hjälper du ditt barn att hitta läsglädjen Du som förälder är alltså oerhört viktig när det kommer till ditt barns läsförmåga. Dels handlar det om att hjälpa barnet utveckla sitt språk överlag, dels handlar det om att tillsammans hitta nyckeln till att knäcka koden. Barn i den här åldern är ofta mycket intresserade av att lära sig läsa, så du behöver bara uppmuntra det. Läs tillsammans med ditt barn. Att läsa tillsammans från det att barnet är litet väcker nyfikenhet och ger barnet tillgång till allt det som är spännande med berättelser. Det utökar också ordförrådet och språkförståelse. Fortsätt med högläsning även efter det att barnet börjat läsa själv. I början är barnets förmåga att läsa begränsat. Högläsning stärker ordförrådet, vilket är en viktig del i att läsa själv. Gör det lätt och roligt att läsa. Gör en grej av det, kanske genom att åka till biblioteket varje lördag och välja nya böcker, läsa ett visst antal kapitel av en kapitelbok ihop, eller skapa en lässtund där hemma där ni båda sitter med varsin bok och har det mysigt ihop. Håll på med språklekar, rim och ramsor, eller sjung sånger tillsammans. Allt som utvecklar språket gör det lättare att lära sig läsa.
Varför är högläsning så bra? Högläsning är bra på flera sätt. Barnet får utveckla sitt ordförråd (utan att samtidigt behöva försöka förstå hur ordet ser ut) och har möjlighet att tillsammans med dig eller annan vuxen stanna upp och fråga om det är något barnet inte förstår. Det ger också tillfälle att prata om ord som låter lika men kan betyda mer än en sak (hjul och jul), vilket senare också kan vara till hjälp när det visar sig att en del ord stavas lika men uttalas och betyder olika (min och min). Ju mer förståelse barnet har kring hur språket fungerar – både i tal och skrift – desto lättare kommer det att bli att automatisera läsningen. På så sätt kan barnet dyka på djupet med sagans faktiska innehåll, och det är ju det som är det spännande med att kunna läsa.
📖 När lär sig barn att läsa? Det är mycket individuellt när barn lär sig att läsa. De flesta har någon uppfattning om bokstäver och känner igen sitt eget namn innan de börjar skolan. I sexårsåldern kan många barn läsa i den mening att de kan ljuda ut ord som de ser. Bortåt sju-åttaårsåldern har många barn förmågan att läsa meningar och enklare böcker, och de kan ta sig förbi ljudandet till att fokusera mer på texternas innehåll. Man brukar säga att barn lär sig läsa i åldern fyra till sju år.
Läs mer